My Shop

My Shop
My Shop

Sewing Patterns

Sewing Patterns
Sewing Patterns

Crochet Patterns

Crochet Patterns
Crochet Patterns

Scarf of hearts: a free tutorial

Natuurlijk wist ik heel erg zeker dat het me never, ever, ooit ging lukken om mee te doen aan de Hygge CAL. Met pijn in het hart, dat wel. Gewoon te weinig tijd, vanwege werk en reizen. Bovendien, en dat moet ik eerlijk toegeven, ik zag een beetje op tegen dat borduren op haakwerk. Dat zou ik vast niet goed kunnen en het zag er veel te moeilijk uit. Maar ik hield de deelnemers aan de CAL wel in de gaten en oh, wat was het mooi. En toen ging het dus toch kriebelen. Om wat moois te maken, net zoals de CAL. Maar dan anders. En dus verzon ik deze hartjes sjaal, en ik leg je in dit artikel uit hoe ik hem heb gemaakt.

Scarf of hearts: free crochet and cross stitch tutorial | Happy in Red

Of course I knew for sure that I was never, ever going to participate in the Hygge CAL. And yes, it kinda hurt not being part of this wonderful community making something nice. But lack of time, due to work and travel, prevented me from taking part. And, I'll be very honest about this, the idea of embroidering on crochet was completely putting me off. It looked too hard, too fiddly. I was sure I was going to suck at it, r screw it up. But I followed participants of the CAL on Instagram and oh my, how lovely their projects looked. So I wonderen, can I make something like this? Maybe? Would I be able to? So I faffed around a little and came up with the scarf of hearts. You can see the free tutorial below. 


Dit is echt een geweldig project voor als je materiaal 'over hebt', of als je de Hygge kit hebt gekocht en je schoorvoetend hebt moeten toegeven dat het hem niet gaat worden. Natuurlijk zou ik je gewoon aanraden om je kit te gebruiken voor de CAL, maar je materiaal zielig in een hoekje laten verstoffen is ook gewoon suf, laten we eerlijk zijn. Maar als je geen kit hebt, geen nood.

Scarf of hearts: free crochet and cross stitch tutorial | Happy in Red

The scarf of hearts is a perfect project to use leftovers for. Or if you boughy the Hygge CAL it before realising that you were never, ever going to manage. Of course I'd prefer it if you used your beautiful kit for the actual CAL, but if it's just sitting there, gathering dust, you may as well use it. Right? But if you don't have the kit, don't worry.

Wat je nodig hebt:
- 3 bollen Stonewashed. Je kunt elke kleur gebruiken die je wilt, ik gebruikte 814 Crystal Quartz.
- Restjes gemercieerd katoen, als je nieuwe kleurtjes wilt kiezen, kun je natuurlijk die kleine 25g bolletjes Catona kopen. Er zijn meer dan 70 kleuren verkrijgbaar. Het patroon vraagt eigenlijk om 10 kleuren, maar ik was eigenwijs en koos er 9, niet dat het uitmaakt verder. Ik zou je nu natuurlijk kunnen vertellen welke kleuren ik gebruikte, maar er zaten geen wikkels meer om... dus jammer!
- Een flinke lap lichtgewicht katoen/ viscose/ zijde (als het maar licht en soepel is), ik koos voor Tissue de Marie rayon.
- Haaknaald 4 mm
- Bijpassend (hand)naai garen
- Flesje Eucalan
- Blocking matten en spelden
- Je (hand)naaispullen.

Shawl of hearts: mercerized cotton | Happy in Red

What you need:
- 3 balls of Scheepjes Stonewashed. Je can use any colour you like, but I choose 814 Crystal Quartz.
- Scraps of mercerised cotton. If you want to pick new colous you could always buy some small 25g balls of Catona, they come in over 70 colours! The pattern asks for 10 colours, but I wasn't paying attention and picked 9, it really doesn't matter. Now I could tell you what my colours are, but there were no more wrappers around it... so tough!
- I large piece of light weight cotton/ viscose/ silk/ linnen (as long as it's soft and smooth), I used Tissue de Marie rayon.
- 4 mm crochet hook
- Bottle of Eucalan
- Blocking mats and pins

- Matching (hand)sewing thread
- Your sewing gear


BELANGRIJK!
Voor we beginnen, moet ik natuurlijk eerst even met de deur in huis vallen. Het zou namelijk totaal oneerlijk zijn om te zeggen dat dit patroon van mij is. Natuurlijk is deze turorial helemaal geïnspireerd op de Hygge CAL van Scheepjes, die Kirsten Ballering heeft ontworpen. Ik heb aan een en ander gewoon mijn eigen draai gegeven en leg je hier gewoon uit hoe ik het heb aangepakt.

PLEASE NOTE!
Before we start a little disclaimer! Of course it would be really unfair to claim this pattern as my own, as it's not. This scarf is completely inspired by the Scheepjes Hygge CAL that Kirsten Ballering designed. I simply modified some things, and simplified stuff (or, I think I did), and in this tutorial I will only explain you how I made the scarf.



Scarf of hearts, tutorial


Haak de sjaal
- Haak 20 losse
- Vaste (v) in de 2e l vanaf de naald, 18 v (19v in totaal)
- Haak 1 keerlosse (telt niet als v), 19 v.
Ga door met '1 keerlosse & 19v' totdat je sjaal ongeveer 2 meter lang is. Hier ben je wel een paar avondjes zoet mee. Tip: kijk Las Chicas del Cable, op Netflix. Geloof me.

Je hebt ongeveer 3 bolletjes nodig voor om aan 2 meter sjaal te komen, maar blijf tussendoor goed meten. Als je zover bent, hecht je af, werk je je eindjes in. Los nu een scheutje Eucalan op in handwarm water en laat je sjaal hier een kwartier in badderen. Knijp goed uit (uitspoelen hoeft niet) en block je sjaal (mijn sjaal werd daar nog wat langer van, maar dat geeft niet).

Crochet the scarf
- Chain 20
- Single crochet (sc) in 2nd stitch from the hook, 18 sc (19sc in total)
- Ch1 (does NOT count as a sc), 19 sc

Continue 'Ch1 (doesn't count as 1sc), 19sc' until your scarf is about 2 meters long. This will probably take you a couple of evenings, so put on Las Chicas del Cable on Netflix (you're welcome!) and you'll be there in no time.

You'll need more or less 3 balls to get to 2 meters, but keep measuring while you're working. If you're there, cast off and weave in your ends. Fill your sink with tepid water and a little bit of Eucalan. Let your scarf swim in the bubbles for about 15 minutes. Squeeze the water out gently (no rinsing needed) and pin your scarf. You'll probably stretch it a little while pinning (my scarf ended up being 12 cm longer!), but that's quite alright. 

Borduur de harten
- Wacht totdat je sjaal helemaal droog is, voordat je hem van je blockingmatten haalt.
- Borduur nu, met kruissteken, op beide uiteinden van je sjaal 2 harten.
- Je vindt de instructies en het patroon van het hart hier.

Uiteindelijk ging het borduren echt heel gemakkelijk en vond ik het zelfs erg ontspannend werken. Sterker nog: ik vond het echt hardstikke leuk om te doen. 

(Zoals je ziet, kreeg ik het voor elkaar om de harten net uit het midden te borduren... tot TWEE keer toe. Zucht, maar ik vond ze te leuk om uit te halen en opnieuw te beginnen, pech! Artistieke vrijheid, mensen!)

Scarf of hearts: tutorial. Cross stitch on crochet | Happy in Red

Scarf of hearts: tutorial. Cross stitch on crochet | Happy in Red

Cross stitch the hearts
- Take the scarf from the maths when it's completely dried.
- On both ends of the scarf, cross stritch the hearts.
- You can find the instructions and chart here.


It really wasn't that heard cross stitching on crochet. Even better: I actually quite loved the process, it was just so relaxing.

(As you can see, I managed to cross stritch the hearts on OFF centre... TWICE! Seriously, I don't know how I get through a day. But I decided I thought my hearts were way too cute to unravel and start over, so let's just call this artistic freedom, shall we, hmm). 

Knip en strijk je stof
- Meet je sjaal op en knip deze exacte maten uit je stof.
- Mijn sjaal is 9,5 cm breed en 212 cm lang. Aangezien mijn stof niet zo lang was, knipte ik twee stukken van 9,5 x 107 cm en naaide deze twee stroken met een naadwaarde van 1 cm aan elkaar.
- Strijk de lange randen van de stof 0,5 cm naar binnen (dit is wel effe prutsen, ik geef het toe, er ging een halve plantenspuit doorheen, maar het is gelukt, hoera!) en strijk de korte kanten 1 cm naar binnen.

Cut and iron your fabric
- Measure your scarf and cut this exact size from your fabric.
- My scarf is 9.5 cm wide and 212 cm long and my fabric wasn't that long, so I cut 2 strips of 9.5 cm x 107 cm and sewed the strips together with a 1 cm seam allowance.
- Along the long sides iron the fabric 0.5 cm to the wrong side of the fabric. This is quite a fiddly task, and it took me a lot of water and steam, but you'll be fine. Along the short ends, iron the fabric 1cm to the wrong side of the fabric.



Scarf of hearts: backing crochet with fabric | Happy in Red


Scarf of hearts: sewing fabric onto crochet | Happy in Red


Naai de stof op de achterkant van de sjaal
- Speld de stof op de achterkant van de sjaal, gebruik genoeg spelden, zodat de stof niet kan schuiven.
- Naai nu, met de hand, de stof op de achterkant van de sjaal, middel het gebruik van een blinde steek. En ja, hier ben je wel even zoet mee. Tip: het nieuwe seizoen van The Ranch op Netflix ;-)

Hand sew the fabrc to the back of the scarf
- Pin the fabric onto the back f the fabric. Use lotsa pins, so the fabric won't be able to slip.
- Handsew the fabric to the scarf, using a blind stitch. Yes, this may take you quite a while (diy is such torture sometimes), but just watch the new season of The Ranch on Netflix ;-)


Scarf of hearts: free crochet and cross stitch tutorial | Happy in Red


Maar daarna ben je ook echt klaar en heb je een superleuke sjaal voor komende herfst en winter. Gewoon voor bij een blouse of shirt met lange mouwen. Hartje! Toch?

But then it's done, and you've made a fantastic scarf for next fall and winter. I think it's nice with a blouse, tunic or a long sleeved t-shirt. Right? And what can I say, I just *heart* this.

5 opmerkingen

Thank you for stopping by and reading my blog! Don't be shy, just leave a comment. I love reading them!